Včera jsme po celém světě oznámili nový způsob cílení v obsahové síti: takzvanou zájmově orientovanou reklamu (Interest-based Advertising). Zároveň s ní nastupuje i nástroj, který umožňuje každému uživateli definovat své zájmy a vidět tak na internetu reklamu šitou sobě na míru. Nástroj se jmenuje Ads Preference Manager, a bude do několika týdnů k dispozici i v češtině.



Jak bude zájmově orientovaná reklama fungovat? Základní myšlenka je prostá: pokud si často prohlížím weby o sci-fi filmech, lze z toho vyvodit, že jsem nadšenec do tohoto žánru. Tím pádem zřejmě uvítám bannerovou upoutávku na nový vědeckofantastický film, a to i na webech, které se sci-fi nemají nic společného.

Řekněme, že si právě čtu článek o švýcarské čokoládě. Kontextově cílená reklama už teď funguje velmi dobře v tom, že mi zde nabídne reklamy na švýcarskou čokoládu nebo sladkosti nebo třeba výlet do Švýcarska. Pokud ale zrovna nemám neodolatelnou chuť koupit si pamlsek přes internet, uvítám více reklamu na onen nový sci-fi film, o kterém bych se jinak možná nedozvěděl. A to i přes to, že kontextově nemá tento film se švýcarskou čokoládou zhola nic společného.

Jak funguje zájmově orientovaná reklama na pozadí? Nebudeme zde zacházet do technických detailů, ale princip je opět jednoduchý: trávím-li čas na webu o sci-fi (který je zároveň členem obsahové sítě, tj. AdSense), systém si do anonymní cookie v mém prohlížeči poznačí číselný kód zájmové kategorie "Sci-fi filmy" - řekněme '12345'. Když nějaký čas poté čtu článek o švýcarské čokoládě, systém si kódu '12345' v mém prohlížeči všimne a zobrazí banner, který je na tuto zájmovou kategorii cílen - upoutávku na nový vědeckofantastický film.

Rádi bychom zdůraznili, že informace o mých zájmech se zapisují do opravdu anonymní cookie - tj. nejsou zde žádné informace o mém počítači, o mé IP adrese, natož o mé osobě nebo mém účtu Google - jde jen o číselné kódy jednotlivých zájmů. Zájmově orientovanou reklamu můžu navíc kdykoliv zcela vypnout pomocí výše zmíněného nástroje Ads Preference Manager.



Zájmově orientovaná reklama je dobrá zpráva jak pro uživatele, tak pro inzerenty a majitele webových stránek. Uživatelům nabízí relevantnější reklamu, jejíž téma navíc mohou sami kontrolovat. Inzerentům umožňuje efektivněji oslovit svoji cílovou skupinu, čímž šetří výnosy a zvyšuje návratnost. Větší návratnost znamená více peněz investovaných do obsahové sítě, a tím vyšší příjmy pro majitele webových stránek. Jinými slovy - přidaná relevance znamená plus pro všechny.

Zájmově orientovaná reklama je nyní v ranné betaverzi (nejméně do začátku dubna se s ní nesetkáte ani na českém, ani na světovém internetu), její dostupnost pro všechny inzerenty se očekává na konec tohoto roku.

Pokud si chcete již dnes pohrát s nástrojem Ads Preference Manager, máte možnost zde: www.google.com/ads/preferences. V budoucnu se na tuto stránku dostanete například i kliknutím na odkaz "Reklamy Google" pod/nad reklamními jednotkami.

V době psaní tohoto článku (tj. včera) je již na českém internetu o zájmově orientované reklamě několik zmínek: například na Týdnu, na Živě nebo na Lupě. Dalším zdrojem informací může být toto YouTube video (v angličtině) a samozřejmě Ads Preference Manager.

Velmi uvítáme vaše názory na nový způsob cílení, na nástroj Ads Preference Manager i na zájmově orientované cílení jako takové.