Ako vníma Google linkovanie?
18. prosince 2008
Google sa stal populárnym vyhľadávačom v mnohých jazykoch vďaka jeho výnimočne presným výsledkom. Od začiatku je základom hodnotenia na jednej strane algoritmická analýza a relevancia obsahu stránky, na druhej strane zdroje, ktoré na danú stránku linkujú. Tento prístup je postavený na akademickom koncepte, ktorý využíva fakt, že zaujímavé informácie sú zvyčajne citované (na webe linkované) množstvom iných dobrých zdrojov. Aj napriek tomu, že v dnešnej dobe pri hodnotení stránok berieme do úvahy už oveľa viac signálov, tento náš základny koncept sa nezmenil. Rátame linky ako citácie/referencie a používame ich na výpočet PageRank-u danej URL.
To znamená, že vychádzame z predpokladu, že internetová komunita buduje linky čisto na základe kvality stránok, do ktorých linkujú. Najlepším indikátorom pre webmastrov, ako Google vníma ich stránku je PageRank, zobrazovaný v internetovom prehliadači ako obdlžník, prípadne ako súčasť Google Toolbar-u.
Google nechce v žiadnom prípade určovať webmasterom ako majú budovať svoje webové stránky. Musíme však ochrániť kvalitu našeho indexu a takisto dosiahnuť to, aby naši uživatelia nachádzali vo výsledkoch relevantné odkazy a nie spam. Z tohoto dôvodu Google plne podporuje a vyzýva webmasterov pri linkovaní používať nofollow attribute, ktorý v podstate hovorí Googlebotovi aby nenasledoval link (odkaz). Viackrát sme to už na našich webmaster blogoch v rôznych jazykoch zdôrazňovali, avšak napriek tomu sa kupovanie a predávanie odkazov, ktoré odovzdávajú Page Rank (teda bez nofollow atribútu), za účelom umelého vylepšenia pozície v našich výsledkoch, stalo v niektorých krajinách veľkým "biznisom". Vzhľadom k tomu, že otázky ohľadom predávania odkazov a linkovania stránok patria suverénne medzi najčastejšie, sme sa rozhodli napísať o tom článok, ktorý danú problematiku objasňuje. Google nemá nič proti predávaniu, kupovaniu a výmene odkazov, ak tie neodovzdávajú PageRank. Každý webmaster môže linkovať, kdekoľvek sa mu to zapáči, ak však chce, aby jeho stránka získala dobré umiestenie vo výsledkoch, mal by sa zamerať na relevantné linkovanie alebo používať spomenutý nofollow. Ak vaša stránka odkazuje na stránky, ktoré my považujeme za spam (stránky porušujúce Pokyny pre správcov webu), negatívne to ovplyvní reputáciu vašej stránky.
Akým linkám sa mám teda vyhýbať?
Množstvo programov na výmenu liniek ponúka "zaručené" riešenia pre webmasterov, ktorí chcú zviditeľniť svoje stránky, pomocou kupovania, predávania či dokonca náhodnej výmeny liniek. Samozrejme, že tieto metódy nie sú v súlade s Google pokynmi pre správcov webu a ich použivanie môže zapríčiniť stratu dôvery Google vo vaše stránky. Čo je ešte horšie, tieto linky spôsobujú aj zlú skúsenosť užívateľa na vašej stránke vzhľadom k tomu, že takmer stale odkazujú na stránky, ktoré nemajú s pôvodnou stránkou žiaden tématický súvis. Ako sme už viackrát spomínali, webmasteri a majitelia stránok, ktorým záleži na tom, aby sa ich stránka v našom vyhľadávači úspešne zobrazovala, by si mali premyslieť používanie týchto zakázaných techník.

Príklad pätičky stránky s linkami vytvorenými iba a len pre vyhľadávače.
Ako môžem teda získať kvalitné linky?
Veľa webmastrov sa nás pýta, ako sa vyhnúť používaniu programov na výmenu liniek (ktoré použiva aj ich konkurencia) a nahradiť ich dobrými linkami. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že použivanie programov na výmenu liniek môže krátkodobo vylepšiť umiestnenie vašej stránky, avšak z dlhodobého hľadiska prinesie negatívny efekt. Nezabúdajte, že webmasterom, ktorí sa snažia vybudovať branding a reputáciu pomocou white hat SEO to obyčajne trvá dlhšie, avšak vyplatí sa to dvojnásobne z dlhodobého hľadiska. Namiesto zameriavania sa na rýchle a špinavé riešenia, by mali upriamiť svoju pozornosť na získavanie relevantných liniek od vysoko kvalitných autorít. Tieto linky väčšinou odolali "zubu času" a Google tieto linky hodnotí ako oveľa dôležitejšie a dáva im vyššiu váhu. Najlepší spôsob ako tieto prirodzené linky získať je pravidelné pridávanie vysoko kvalitného obsahu a/alebo zaujímavých nástrojov, ktoré zaujmú širokú verejnosť a s ňou aj prirodzené linky ako aj širenie z úst do úst (word‑of‑mouth). Oplatí sa tiež spomenúť, že pár liniek zo zdrojov s vysokou reputáciou má oveľa vyššiu hodnotu ako náhodné masové zbieranie liniek z pochybných zdrojov.
Čo robiť, ak ste v minulosti boli účastníkom nejakého programu výmeny liniek?
Stále vylepšujeme naše metódy rozpoznávania programov výmeny liniek, ktoré nie sú v súlade s Google pokynmi pre správcov webu a preto je veľmi vysoká šanca, že sa zapájanie do tohto programu nevyplatí. V prípade, že ste sa do programu výmeny liniek v minulosti aktívne zapájali a máte pocit, že to negatívne ovplyvnilo vaše pozície v Google, možete podať žiadosť o nové posúdenie stránok. (tkz Reconsideration request). Pridajte pár viet, ktoré vysvetlia vašu situáciu. Takisto v prípade, že natrafíte na linky na iných stránkach, o ktorých si myslíte, že porušujú naše pravidlá, neváhajte nám zaslať oznámenie o platených odkazoch cez vašu Google Webmaster Tools konzolu. Chceli by sme Vás ubezpečiť, že tieto oznámenia ako aj žiadosti o nové posúdenie stránok berieme važne a sú spracovávané manuálne a veľmi pozorne.
To znamená, že vychádzame z predpokladu, že internetová komunita buduje linky čisto na základe kvality stránok, do ktorých linkujú. Najlepším indikátorom pre webmastrov, ako Google vníma ich stránku je PageRank, zobrazovaný v internetovom prehliadači ako obdlžník, prípadne ako súčasť Google Toolbar-u.
Google nechce v žiadnom prípade určovať webmasterom ako majú budovať svoje webové stránky. Musíme však ochrániť kvalitu našeho indexu a takisto dosiahnuť to, aby naši uživatelia nachádzali vo výsledkoch relevantné odkazy a nie spam. Z tohoto dôvodu Google plne podporuje a vyzýva webmasterov pri linkovaní používať nofollow attribute, ktorý v podstate hovorí Googlebotovi aby nenasledoval link (odkaz). Viackrát sme to už na našich webmaster blogoch v rôznych jazykoch zdôrazňovali, avšak napriek tomu sa kupovanie a predávanie odkazov, ktoré odovzdávajú Page Rank (teda bez nofollow atribútu), za účelom umelého vylepšenia pozície v našich výsledkoch, stalo v niektorých krajinách veľkým "biznisom". Vzhľadom k tomu, že otázky ohľadom predávania odkazov a linkovania stránok patria suverénne medzi najčastejšie, sme sa rozhodli napísať o tom článok, ktorý danú problematiku objasňuje. Google nemá nič proti predávaniu, kupovaniu a výmene odkazov, ak tie neodovzdávajú PageRank. Každý webmaster môže linkovať, kdekoľvek sa mu to zapáči, ak však chce, aby jeho stránka získala dobré umiestenie vo výsledkoch, mal by sa zamerať na relevantné linkovanie alebo používať spomenutý nofollow. Ak vaša stránka odkazuje na stránky, ktoré my považujeme za spam (stránky porušujúce Pokyny pre správcov webu), negatívne to ovplyvní reputáciu vašej stránky.
Akým linkám sa mám teda vyhýbať?
Množstvo programov na výmenu liniek ponúka "zaručené" riešenia pre webmasterov, ktorí chcú zviditeľniť svoje stránky, pomocou kupovania, predávania či dokonca náhodnej výmeny liniek. Samozrejme, že tieto metódy nie sú v súlade s Google pokynmi pre správcov webu a ich použivanie môže zapríčiniť stratu dôvery Google vo vaše stránky. Čo je ešte horšie, tieto linky spôsobujú aj zlú skúsenosť užívateľa na vašej stránke vzhľadom k tomu, že takmer stale odkazujú na stránky, ktoré nemajú s pôvodnou stránkou žiaden tématický súvis. Ako sme už viackrát spomínali, webmasteri a majitelia stránok, ktorým záleži na tom, aby sa ich stránka v našom vyhľadávači úspešne zobrazovala, by si mali premyslieť používanie týchto zakázaných techník.

Príklad pätičky stránky s linkami vytvorenými iba a len pre vyhľadávače.
Ako môžem teda získať kvalitné linky?
Veľa webmastrov sa nás pýta, ako sa vyhnúť používaniu programov na výmenu liniek (ktoré použiva aj ich konkurencia) a nahradiť ich dobrými linkami. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že použivanie programov na výmenu liniek môže krátkodobo vylepšiť umiestnenie vašej stránky, avšak z dlhodobého hľadiska prinesie negatívny efekt. Nezabúdajte, že webmasterom, ktorí sa snažia vybudovať branding a reputáciu pomocou white hat SEO to obyčajne trvá dlhšie, avšak vyplatí sa to dvojnásobne z dlhodobého hľadiska. Namiesto zameriavania sa na rýchle a špinavé riešenia, by mali upriamiť svoju pozornosť na získavanie relevantných liniek od vysoko kvalitných autorít. Tieto linky väčšinou odolali "zubu času" a Google tieto linky hodnotí ako oveľa dôležitejšie a dáva im vyššiu váhu. Najlepší spôsob ako tieto prirodzené linky získať je pravidelné pridávanie vysoko kvalitného obsahu a/alebo zaujímavých nástrojov, ktoré zaujmú širokú verejnosť a s ňou aj prirodzené linky ako aj širenie z úst do úst (word‑of‑mouth). Oplatí sa tiež spomenúť, že pár liniek zo zdrojov s vysokou reputáciou má oveľa vyššiu hodnotu ako náhodné masové zbieranie liniek z pochybných zdrojov.
Čo robiť, ak ste v minulosti boli účastníkom nejakého programu výmeny liniek?
Stále vylepšujeme naše metódy rozpoznávania programov výmeny liniek, ktoré nie sú v súlade s Google pokynmi pre správcov webu a preto je veľmi vysoká šanca, že sa zapájanie do tohto programu nevyplatí. V prípade, že ste sa do programu výmeny liniek v minulosti aktívne zapájali a máte pocit, že to negatívne ovplyvnilo vaše pozície v Google, možete podať žiadosť o nové posúdenie stránok. (tkz Reconsideration request). Pridajte pár viet, ktoré vysvetlia vašu situáciu. Takisto v prípade, že natrafíte na linky na iných stránkach, o ktorých si myslíte, že porušujú naše pravidlá, neváhajte nám zaslať oznámenie o platených odkazoch cez vašu Google Webmaster Tools konzolu. Chceli by sme Vás ubezpečiť, že tieto oznámenia ako aj žiadosti o nové posúdenie stránok berieme važne a sú spracovávané manuálne a veľmi pozorne.
2 komentáře :
Pěkný článek. Mám dotaz - Reconsideration request posuzuje Google v USA nebo dané zemi (Česku?)
Veľmi zaujímavý článok, momentálne sa usilujem pracovať na spätných odkazoch, takže každá rada pomôže!
Okomentovat