Pohled agentury: Vyvracení mylných představ o AdWords

pondělí, 31. ledna 2011 | 20:23

Rubriky: ,

Jako aktivní účastnice fóra Google AdWords a zaměstnankyně online marketingové agentury se často setkávám s otázkami, které většinou pramení z nedostatku znalostí služby AdWords. Některé jsou typickými mýty, které se na diskuzních fórech objevují. Zbytek jsou mylné teorie založené na vzájemně si odporujících informacích, které byly klientům sděleny během obchodních jednání. Chtěla bych se proto nyní blíže podívat na 5 vybraných mýtů, se kterými jsem se při schůzkách s klienty setkala.

1. mýtus: Některé agentury se společností Google uzavřely smlouvy, které jim dovolují umisťovat reklamy na první tři pozice v levé části stránky s výsledky vyhledávání.

Skutečnost: Musím uznat, že toto je jedna z těch zajímavějších otázek, které mi klienti položili. Samozřejmě není možné, aby jakákoli firma se společností Google podepsala tuto takzvanou „dohodu o exkluzivitě sponzorovaných odkazů“. Nejvyšší pozice jsou většinou vyhrazeny pro dobře optimalizované kampaně. Každý uživatel AdWords (který někdy zkoušel spustit vlastní kampaň) ví, že se reklamy ve výsledcích vyhledávání neustále obměňují na základě mnoha faktorů- např. na základě skóre kvality, CPC nebo shody vyhledávacího dotazu. Každý má šanci zobrazit svou reklamu v levé a pravé části sponzorovaných odkazů. V současné době se navíc testuje zobrazování reklam ve spodní části stránky. Vše stojí na neustálém sledování kampaně a její optimalizaci.

2. mýtus: Reklamy na vyšších pozicích mají lepší výkon, zatímco reklamy na nižších pozicích jsou zcela neúčinné.

Skutečnost: Autoři mnoha článků zmiňují teorii „zlatého trojúhelníku Google“, což je grafická reprezentace výsledků a pozic reklam, na které uživatelé nejčastěji klikají. Necílové publikum zpravidla reklamy ignoruje, i když se zobrazí na první nebo druhé pozici. Reklamy by proto měly cílit na konkrétní uživatele s potenciálním zájmem o váš produkt. Tyto uživatele ke kliknutí přiměje text reklamy. Pak už tolik nezáleží na tom, zda je reklama na první nebo deváté pozici. Je-li nabídka jasná a atraktivní, uživatel ji bude chtít vyzkoušet.

3. mýtus: Moje reklamy nemají konkurenty, takže nemusím za kliknutí moc platit.

Skutečnost: Za prvé, u dobře naplánovaných a optimalizovaných kampaní kliknutí (skoro) nikdy nejsou drahá. Vše záleží na konkurenceschopnosti slovních spojení. Nemá-li vaše slovní spojení příliš velkou konkurenci, naskýtají se dva možné scénáře.

Scénář I: Kampaň byla dobře připravena, je kvalitní a reklamy se zobrazují vysoko ve výsledcích vyhledávání za třicetinu vašeho rozpočtu.

Scénář II: Kampaň se na stránkách s výsledky vyhledávání moc nezobrazuje, sazby se každým dnem zvyšují a ukusují větší a větší kus rozpočtu.

Druhý scénář je bohužel častější. Ne vždy totiž vaše firma soupeří se subjekty ve stejném odvětví. Někdy se jedná o zcela náhodné reklamy s nesprávnými klíčovými slovy, které se zobrazují na všech možných stránkách s výsledky vyhledávání. Tento typ kampaní svým „soupeřením“ s ostatními inzerenty bohužel většinou zvyšuje sazby. V takovém případě je vhodné se na svou kampaň podívat blíže a zvýšit její kvalitu. Tím byste měli dosáhnout častějšího zobrazování na stránkách s výsledky vyhledávání a vyšší míry prokliku (CTR). Vyšší míra prokliku vede přímo k vyšším pozicím reklam a k nižší CPC.

4. mýtus: Účinnou kampaň AdWords dokáže vytvořit jedině agentura specializovaná na marketing ve vyhledávačích.

Skutečnost: Je pravda, že pracovníci online marketingových agentur mají potřebné zkušenosti s kampaněmi AdWords a většinou jde o certifikované specialisty. Nicméně firmu nezná nikdo lépe než její majitel. Když vedete marketingové oddělení, sbíráte neustále informace o trhu a potenciálních klientech, se kterými byste mohli navázat obchodní vztahy. Víte, kdo má o vaši nabídku největší zájem a koho chcete oslovit. Sledujete svůj ekosystém a podle toho vytváříte účinné kampaně. Pak už vám k úspěchu stačí jen znalost systému.

Poradenství byste měli vyhledat pouze v případě, že se správou systému máte problémy. Vy víte nejlépe, co vaše firma potřebuje a jakým způsobem toho chcete dosáhnout. Naplánujete průběh kampaně a agentura vám pouze pomůže jej uskutečnit.

5. mýtus: Je-li můj web v angličtině, nemůžu ho propagovat na francouzském trhu.

Skutečnost: Není to pravda. Hlavní myšlenkou při tvorbě kampaně je oslovit uživatele, kteří na vaši nabídku čekají, rozumí jí a řeknou o ní ostatním. Proto kampaně v polštině fungují dobře v Polsku, italské v Itálii a francouzské ve Francii. V Polsku, Německu, Francii nebo USA nicméně žijí lidé i jiných národností. Ukazuje se, že mnoho lidí v Polsku a Francii hledá informace v angličtině. Chcete-li tedy oslovit anglicky hovořící publikum žijící ve Francii, bude taková kampaň ideální.

Samozřejmě existuje i druhá strana mince, a tou je kvalita dané kampaně. Odpovídají-li vaše reklamy a klíčová slova nabídce, kvalita tím neutrpí. Navíc můžete vždy vytvořit francouzskou i anglickou verzi. Vždy je ale základem průzkum trhu a znalost vlastních možností. Nejjednodušší metodou jsou statistiky návštěvnosti stránek. Přichází-li velká část návštěvníků vašeho webu z Francie a klíčová slova jsou ve francouzštině i angličtině, trh tuto kampaň jistě přijme.

Toto je jen pět témat z mnoha, která jsou na fóru každý den diskutována. Uživatelé mají bezpochyby zájem o další informace. Vedlejším účinkem je ale stále narůstající množství matoucích a zavádějících mýtů.

Hostující autorka: Paulina Niżankowska

Za překlad zodpovědná: Linda Šedivá, Google AdWords

Jak se vypořádat s plánovanou odstávkou webových stránek

pátek, 28. ledna 2011 | 12:19

Rubriky: ,

[úroveň: pro středně pokročilé až pokročilé webmastery]

Ptáte se nás, zdali nedostupnost webové stránky může negativně ovlivnit výsledky vyhledávání v případě, že se ji v danou dobu prohledávač pokouší indexovat. Někdy je odstávka webu z právních důvodů či za účelem údržby nevyhnutelná. Výpadky stránek, které nejsou jasně označeny, mohou negativně ovlivnit celkovou reputaci webu. Přestože nemůžeme zaručit procházení, indexování nebo rankování stránek, existují metody, jak se s odstávkou stránek vypořádat tak, aby viditelnost stránek ve výsledcích vyhledávání negativně neovlivnila.

Namísto kódu HTTP 404 (nenalezeno) nebo vykazování stránky s kódem 200 (OK) je například lepší ukázat stránku s kódem 503 (služba není k dispozici). Právě HTTP kód 503 řekne vyhledávačům, že stránka je dočasně nedostupná. Webmasteři tak mají možnost dát vědět jak uživatelům, tak vyhledávači přibližný čas, kdy bude stránka opět v plném provozu. Pokud webmaster čas odstávky stránek zná, může jej uvést v hlavičce Retry-After, kterou prohledávač může použít k získání informací, kdy URL opět prohledat.

Použití HTTP kódu 503 může být velmi dobrým řešením mnoha situací. Setkáváme se s mnoha problémy u stránek, které vrací HTTP kód 200 (OK) u serverových chyb, dočasného pozastavení, překročení limitu přenesených dat nebo pro stránky ve výstavbě. Všechny tyto problémy může webmaster řešit použitím HTTP kódu 503. Pro plánované pozastavení serveru z důvodu údržby hardwaru je dobré mít náhradní server, který by zobrazoval HTTP kód 503. Kód 503 ale doporučujeme pouze jako dočasné řešení a z dlouhodobého hlediska odstranění nedostupných URL z indexu nezabrání.

header('HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable');
header('Retry-After: Sat, 8 Oct 2011 18:27:00 GMT');

Takto může vypadat příklad nastavení HTTP kódu 503 (služba dočasně není k dispozici) v hlavičče při použití PHP.

Stejně jako v případě stránky s kódem 404 lze na serveru nastavit vlastní stránku s kódem 503, která poskytne uživatelům bližší informace o tom, co se děje a kdy budou stránky opět dostupné. Další informace týkající se stavových HTTP kódů naleznete v RFC 2616.

Premiéra YouTube dokumentu „Život v jednom dni“ již dnes v noci!

čtvrtek, 27. ledna 2011 | 17:53

Rubriky: ,

Někteří z vás se už jistě nemohou dočkat. Během několika hodin na vlastní oči spatříte experiment, ve kterém se odrážejí životy lidí z celého světa.

28.1. ve 2.00 hodiny ráno budete moci prostřednictvím speciálního kanálu YouTube sledovat premiéru dlouho očekávaného experimentálního dokumentu Život v jednom dni, přímo z filmového festivalu Sundance.

Dokument vznikl pod taktovkou oskarového režiséra Kevina Macdonalda a dalších tvůrců, kteří přispívali svými zážitky ze dne 24. července 2010 na kanál YouTube. Z 80 000 příspěvků bylo do celovečerního filmu vybráno několik set, včetně 1 českého videa ze Zoo Praha.

Že neumíte dobře anglicky a nechce se vám brzo vstávat? Nevadí, druhou šanci zhlédnout dokument budete mít také v pátek 28. ledna 2010 v 19.00 hodin našeho času na stejném kanále YouTube i s českými titulky.
Přejeme Vám příjemnou zábavu!

Martina Ondrušová

Kdy bude další český Doodle?

úterý, 25. ledna 2011 | 8:45

Rubriky: ,


Možná jste si již všimli, že Google logo na domovské stránce čas od času změní svoji podobu. Naposledy jste si mohli díky němu připomenout výročí Večerníčku, nebo jak se slaví Vánoce po celém světě.


Nyní máte jedinečnou šanci navrhnout vhodnou příležitost pro speciální logo i vy! Pomocí jednoduchého formuláře nám zašlete své tipy na Doodly pro druhý kvartál letošního roku. Ze získaných návrhů vybereme ty nejlepší a vy se můžete těšit, že třeba na titulní stránce Google uvidíte právě ten svůj.

Své nápady nám posílejte do zítřejšího poledne.

Děkujeme!

Petra Brodilová

Nové funkce usnadňující správu účtu certifikačního programu Google AdWords

pátek, 21. ledna 2011 | 10:17

Rubriky: ,

V roce 2010 jsme představili nový certifikační program Google AdWords. Tento program nabízí jednotlivcům i firmám aktuálnější a komplexnější školení a certifikaci v oblasti nejnovějších nástrojů a doporučených postupů pro správu účtů AdWords. Současně s přepracovaným certifikačním programem jsme spustili službu Vyhledávání certifikovaných partnerů Google- online adresář umožňující inzerentům nalézt certifikované partnery, kteří jim mohou pomoci spravovat účty AdWords.

Několik měsíců jsme naslouchali vašim názorům, z nichž vyplynulo, že máte zájem o funkci usnadňující spojení vaší osobní certifikace s firmou a intuitivnější prostředí pro přidávání uživatelů do firemního profilu. Tyto funkce jsme nyní zavedli a rádi bychom vám je představili.

Žádost o propojení osobní certifikace s firmou
Když jste se dříve v certifikačním programu Google chtěli připojit k firmě, musel vám vystavit pozvánku administrátor příslušného firemního účtu. Pokud jste administrátora neznali, bylo připojení obtížné. Abychom tento problém napravili, nabízíme nyní funkci, která umožní vyhledat vaši firmu a požádat o připojení osobně. Chcete-li přidat svoji osobní certifikaci do firemního účtu, stačí kliknout na odkaz Moje společnost a vyhledat firmu, ke které se chcete připojit. Je třeba zadat alespoň jedno celé slovo, které bude odpovídat názvu firmy.

Firmy – jednodušší správa profesionálů a administrátorů
Prostředí pro správu profesionálů a administrátorů v rámci firemního účtu je nyní intuitivnější. Díky aktualizované stránce Přístup k účtu lze nyní také snáze sledovat žádosti uživatelů o připojení k firmě.

Na kartě Uživatelé mohou administrátoři účtu změnit stav pro určitého uživatele na možnost Administrátor či Profesionál (případně uživateli přístup ukončit):


Na kartě Příchozí požadavky mohou administrátoři účtu zobrazit všechny žádosti o připojení k účtu od jednotlivých osob a přijmout je či zamítnout. Prostřednictvím karty Odeslané pozvánky pak mohou přímo odesílat pozvánky certifikovaným specialistům.

Přidávání a aktualizace účtů Google spojených s vaším profilem
Uvědomujeme si, že certifikovaní specialisté mohou přecházet mezi firmami nebo během dne používat více e-mailových adres. Proto nyní můžete do svého účtu přidat více účtů Google a také nastavit primární e-mailovou adresu, na kterou chcete přijímat sdělení z certifikačního programu Google.


Další informace o nových změnách funkcí v certifikačním programu Google naleznete v centru nápovědy.

Katie Wasilenko, Agency Marketing

Za překlad zodpovědná: Linda Šedivá, Google AdWords

Představujeme Vám hlavní přispěvatele fóra AdWords

čtvrtek, 20. ledna 2011 | 14:22

Rubriky: ,

Pokud navštěvujete Fórum nápovědy AdWords, budou vám následující jména povědomá. Je pravděpodobné, že vám už Peter Gažo, Petra Větrovská či Andrej Struhačka (s aliasem andrej02) pomáhali zodpovědět Vaše nejasnosti ohledně reklamy Google AdWords. Jsou to naši hlavní přispěvatelé, kteří už delší dobu pravidelně a zasvěceně odpovídají na otázky uživatelů. Rádi bychom Vám je dnes představili.

Andrej Struhačka:
Možno ma už poznáte pod prezývkou andrej02 z fóra Google AdWords. Internetovému marketingu a PPC reklame sa aktívne venujem už 5 rokov, ale aj tak sa musím neustále vzdelávať a zaujímať o nové veci, ktoré sa v danej problematike pravidelne vyskytujú. Aktuálne rozbieham konzultačnú spoločnosť v oblasti internetového marketingu net Value.

Peter Gažo:
Mojim najväčším koníčkom je rodina. Ďalším mojim koníčkom je marketing. V marketingu sa
pohybujem už od roku 2001. Najprv to bolo v časopise Moment a denníku Pravda, od roku 2004 v Centrum.sk. Neskôr som zakladal a riadil reklamný systém adFOX na Slovensku, ktorý bol svojou podstatou veľmi podobný systému AdWords. V súčasnosti už podnikám s vlastnou firmou W - TEC, ktorá sa venuje kompletnému internetovému marketingu.

Petra Větrovská:
Reklamě v AdWords se profesně věnuju od roku 2004, prošla jsem specializovanou SEM agenturou i prostředím mediálních agentur. Poslední 2 roky vedu PPC tým H1.cz, kde se věnujeme především výkonově zaměřeným kampaním velkých klientů z e-commerce sféry. Baví mě především promýšlení strategií kampaní, testování a zvyšování jejich efektivity a vůbec velká rozmanitost možností, které AdWords přináší. Když mě omrzí psaní textů, můžu si hrát s AdBuilderem a vyrábět bannery nebo pouštět reklamy do YouTube. Čtvrtým rokem píšu blog vetrovka.cz věnovaný internetovému marketingu, zejména opět PPC reklamě. Volný čas trávím nejraději cestováním, fotografováním, gastronomií a vodními sporty.

1. Co od Fóra AdWords očekávat?

Peter Gažo: Fórum pomoci Google AdWords je hlavne rýchly zdroj informácií pre všetkých, ktorí inzerujú na Google. Nie je to len o riešení problémov, ale aj o radách, ako zvýšiť efektivitu reklamy na Google. Je to vynikajúca pomoc napr. pre začínajúcich inzerentov. Klasická odpoveď v Centre pomoci AdWords je často písaná príliš všeobecne. Vtedy sa inzerent môže obrátiť na fórum, kde je prístup k riešeniu problémov ľudskejší. Fórum na rozdiel od Centra pomoci AdWords dokáže odpovedať na konkrétnu otázku konkrétnym riešením.

2. Jak jste se k Fóru dostali a proč jste zůstali?

Peter Gažo: K fóru som sa dostal asi ako každý iný inzerent. Hľadal som riešenie. Popritom som si všimol, že sú v ňom otázky, s ktorými viem pomôcť. Sám viem aké to je, keď hľadám nejaké riešenie a neviem sa k nemu dopracovať. Práve diskusné fóra bývajú tým najefektívnejším pomocníkom. Preto rád pomôžem aj ja.

Petra Větrovská: Ještě před vznikem AdWords fóra jsem se účastnila podobně zaměřené diskusní skupiny Google. Jako aktivního přispěvatele mě pak Google oslovil k migraci na nově vzniklé Fórum pomoci AdWords. AdWords mě živí a baví, proto vždy ráda pomohu ostatním uživatelům s jejich otázkami. Díky nim jsem i já v obraze o tom, s čím mohou mít inzerenti, a tedy i naši klienti, potíže nebo jakými otázkami se zabývají.

3. Jaké další zdroje informací používáte?

Peter Gažo: K ďalším zdrojom informácií patrí samozrejme samotný Google. Dám hľadať konkrétny problém (najčastejšie v angličtine) a nájde mi aj iné fóra. Je dobré využívať viaceré zdroje informácií. Nikdy totiž nedokáže jeden zdroj zabezpečiť všetky potrebné informácie. Na zahraničných fórach sa taktiež často dozviem o nových funkciách, ktoré v našich končinách ešte nefungujú.

4. Co když se někdo cítí ztracený v možnostech služby AdWords a v její terminologii?

Andrej Struhačka: Podľa mňa najhoršia vec, ktorá sa stáva začínajúcim inzerentom, by sa dala zhrnúť nasledovne: vytvorenie a dobitie účtu, zle vytvorené reklamné kampane, rýchle minutie kreditu bez efektu a následné sklamanie. Preto by som im radil ísť na to postupne a predovšetkým si naštudovať aspoň základné informácie o reklamnom systéme Google AdWords. Založiť a viesť AdWords bez základných vedomostí je ako naslepo šoférovať auto. Tiež sa nedostanete do vytúženého cieľa. Druhá možnosť je zveriť správu účtu profesionálom, ktorí absolvovali Program certifikácie Google.

Peter Gažo: Inzerent by si mal dávať reálne ciele. Aj rozpočet na reklamu by mal vychádzať z reálnych čísel. Tak ako sa obchod potrebuje zabehnúť, aj reklama sa potrebuje zabehnúť. Inzerent by sa nemal bezdôvodne viazať na cenu kliku. Kým u niekoho dokáže cena kliku €0,04 priniesť dostatok objednávok, u niekoho je to až cena €3,- a prinesie mu niekoľkonásobne vyšší zisk. Vyššia cena kliku zvykne často znížiť náklad na predaj. Ďalšou radou je, obrátiť sa na profesionálnu agentúru zameranú na reklamu v Google AdWords. Tieto agentúry fungujú práve preto, že inzerentom pomáhajú. Kvalitná PPC agentúra inzerentovi určite zníži náklady na reklamu a zvýši jeho príjmy. Agentúra má skúsenosti z viacerých segmentov získané rôznorodosťou klientov. To bežný inzerent nikdy nebude mať. Skúsenosti sú totiž tým najväčším kapitálom a nedajú sa nahradiť teóriou.

Pokud si nevíte rady nebo hledáte odpověď na nějakou otázku, zkuste Fórum AdWords. Jak vidíte, je tam hned několik nadšenců, kteří vám rádi pomohou.

Dana Šilhavá, Google AdWords

Analýza geografických přehledů

čtvrtek, 13. ledna 2011 | 14:08

Rubriky: ,

Pomocí nových geografických přehledů můžete analyzovat výkon v zemích a oblastech, ze kterých na váš web přicházejí prostřednictvím programu AdWords návštěvníci. Podívejme se na tyto přehledy podrobněji. Například náš fiktivní italský inzerent prodává kvalitní oblečení do všech částí světa. Nastavil mezinárodní kampaň AdWords v angličtině, protože jeho mezinárodní webové stránky jsou rovněž v tomto jazyce. Inzerent cílí na dvacet čtyři jazyků (např. na angličtinu, rumunštinu a slovenštinu) a na padesát čtyři evropských zemí (např. na Španělsko, Nizozemsko a Portugalsko). Chtěl by tak oslovit každého potenciálního zákazníka v Evropě.

Inzerent chce zkontrolovat geografické údaje. Klikne tedy na šipku vedle karty Obecenstva. Zde najdete volitelné pole Velikost (Dimenze). Klikněte na tlačítko OK a přejděte na kartu Velikost (Dimenze). Klikněte na položku Zobrazit: Den a změňte zobrazení na možnost Zeměpisné. Nyní budou k dispozici metriky pro zemi či území, region, metropolitní oblast a město. Na základě geografických údajů mezinárodní kampaně se inzerent rozhodne filtrovat podle míry konverze (1 za proklik). Nejvýše se zobrazí země s nejvyšší mírou konverze, zatímco mnoho zemí nebude mít vůbec žádné konverze. Inzerent si uvědomuje, že je rozumné utratit větší část rozpočtu za země, které si vedou dobře. Zároveň bude chtít zjistit, proč se jeho produkty neprodávají v ostatních zemích. Prošel 182 řádků informací pro různé země a zjistil, že pokud pro nejlepší země vytvoří samostatné kampaně, bude je v budoucnu moci snadněji sledovat.


Nyní se inzerent zaměří na dvacet čtyři jazyků, na které cílí. Původně se domníval, že je vhodné pokrýt co nejvyšší počet jazyků, aby nepřišel o žádnou příležitost. Teď by rád zjistil, jak cílení skutečně funguje, proto se podíval do centra nápovědy AdWords. V článku o jazykovém cílení se dočetl, že systém AdWords sleduje jazykové nastavení rozhraní Google v počítačích uživatelů a zjišťuje, zda odpovídá některému z jazyků, na něž cílí příslušná kampaň. Vzhledem k tomu, že inzerent cílí na dvacet čtyři jazyků, zaznamenají jeho reklamy velký počet zobrazení, a to ve dvaceti čtyřech různých rozhraních Google. Všechny reklamy inzerenta jsou však psány v anglickém jazyce. To znamená, že se jeho reklamy v angličtině budou zobrazovat po pravé straně rozhraní v rumunštině, islandštině, francouzštině atd. Vzhledem k tomu, že jsou jeho mezinárodní stránky v angličtině, předpokládá inzerent, že zahraniční zákazníci hovoří anglicky a kliknou na jeho reklamu. Na základě geografických přehledů může inzerent určit země, které nezaznamenávají konverze. Jazyky, kterými se v těchto zemích hovoří, je vhodné vyloučit z cílení. Inzerent tak může celý rozpočet zaměřit na země a jazyky, ve kterých je největší šance, že kampaň povede k prodeji.

Inzerent nyní může provést důležité změny ve své mezinárodní maloobchodní kampani. Nejdříve vytvoří samostatné kampaně AdWords pro země, ve kterých prodává nejvíce. Poté přidá do cílení angličtinu a jazyk, kterým se hovoří v dané zemi. Nakonec přerozdělí rozpočet mezi několik kampaní. Takové nastavení se bude mnohem snadněji sledovat a rozpočet inzerenta bude utracen rozumněji. V příštích dnech bude inzerent pomocí přehledů AdWords pozorně sledovat průběh kampaní.

Hile Cremers, Google AdWords Team

Za překlad zodpovědná: Linda Šedivá, Google AdWords

Doplňující informace k Centru přehledů – výkon reklam

středa, 12. ledna 2011 | 17:33

Rubriky: ,

Centrum přehledů bude ve své aktuální podobě brzy ukončeno. V článcích z této série se zaměříme na přehledy, které zmíněné centrum poskytuje, a na metody zobrazování informací na kartě Kampaně. Tématem první části je funkce filtrování, v druhé pak naleznete podrobný popis přehledů hledaných dotazů.

V této části jsme se zaměřili na reklamy a hodnocení výkonu textu reklamy. Zároveň rozebereme některá důležitá nastavení, která mohou mít značný vliv na výsledky.

Testování, testování, testování...
I ty nejpečlivěji sestavené seznamy klíčových slov jsou bezcenné, pokud se nepodaří správně popsat, co nabízíme uživatelům. Pouhých 25 znaků nadpisu a text reklamy v rozsahu 2 x 35 znaků neposkytují dostatek místa pro komplikovaný a podrobný popis výhod produktu nebo služeb.

Z toho důvodu by měli inzerenti zdůraznit jednu nebo dvě nejdůležitější vlastnosti produktu, které jej odlišují od produktů konkurenčních.

Začátečníci často opomíjejí možnost přidat do reklamní sestavy více než jeden text reklamy. Jaké výhody tato možnost nabízí? Za prvé, když uživatel vyhledá stejný výraz několikrát a vždy se mu zobrazí stejný text reklamy, může se stát, že jej bude zcela ignorovat. Za druhé, některé uživatele třeba více zaujme nabízená doprava zdarma, zatímco jiní raději kliknou na text nebo obrázek, který slibuje 10–20% slevu na objednané produkty.

V rámci analýzy vyhledávacích dotazů se snažíme identifikovat vyhledávací návyky uživatelů (věci, které hledají). Podobně je tomu u reklam – jestliže použijete několik textů reklam, můžete určit, které varianty textu nebo která klíčová slova si nejspíše získají pozornost uživatelů.

Když vytváříte novou reklamní sestavu, obvykle se vyplatí vytvořit 2 nebo 3 verze stejné reklamy a po uplynutí testovacího období (2–3 týdny, někdy i měsíc) provést analýzu výkonu jednotlivých verzí. Na základě výsledků analýzy lze deaktivovat texty s nejnižším výkonem a nahradit je texty novými, které mohou konkurovat úspěšným variantám během nového testovacího období.

Analýza výkonu
V minulosti jste podrobná data o reklamách mohli získat v přehledu Výkon reklam. V rozhraní služby AdWords, které bylo zavedeno v minulém roce, lze všechna důležitá data zobrazit bez nutnosti navštívit Centrum přehledů.


V levém navigačním panelu klikněte na kampaň nebo reklamní sestavu a zvolte kartu Reklamy, která zobrazuje všechny statistiky pro zadané časové období.

V Centru přehledů existovala možnost vybrat typ reklamy (textová, grafická nebo mobilní) a v souladu se zvoleným typem zahrnout do přehledu určitý typ výsledků.

Tento typ filtrování je k dispozici i v novém rozhraní. Stačí kliknout na tlačítko Filtr:


Čemu je třeba věnovat zvláštní pozornost?
V průběhu analýzy je vždy nutné sledovat sloupec Zobrazeno %. Tento sloupec zobrazuje procentuální hodnotu počtu zobrazení dané reklamy v rámci reklamní sestavy.

Na výběru reklamy, která se zobrazí v průběhu vyhledávání, se podílí mnoho faktorů. Za prvé, systém analyzuje souvislosti mezi klíčovými slovy, textem reklamy a vstupní stránkou (stránkou, která se zobrazí, když uživatel klikne na reklamu). Verze reklamy, které nepoužívají slova ze seznamu klíčových slov, se pravděpodobně budou zobrazovat méně, a to z důvodu nižší kvality.

Dalším důležitým faktorem je aktuální nastavení tzv. střídání reklam. Jedná se o nastavení na úrovni kampaně, které udává, zda se v rámci reklamní sestavy má zobrazovat verze reklamy s nejvyšší mírou prokliku nebo skóre kvality (možnost Optimalizovat), nebo zda má být každá varianta zobrazena přibližně stejně často (možnost Střídat). V navigačním panelu klikněte na kampaň a zvolte kartu Nastavení. Střídání reklam lze nastavit na této kartě v části Pokročilá nastavení.


Možnost Střídat neznamená, že se všechny reklamy v dané reklamní sestavě budou v určitém časovém období zobrazovat stejně často. Ve skutečnosti má každá reklama v průběhu akce stejné šance. Systém tedy nezvýhodňuje reklamy, které v minulosti dosáhly vyšší míry prokliku.

Pokud zvolíte možnost Střídat, verze reklamy s horším textem a výkonem může zhoršit výsledky.

Názory na to, kterou z možností nastavení zvolit, se různí. Já osobně se domnívám, že se zpočátku vyplatí možnost Střídat vyzkoušet, protože podle mých zkušeností se reklamy budou zobrazovat přibližně stejně často. Díky tomu lze zaznamenané výsledky porovnávat- každá z reklam má totiž stejnou šanci dosáhnout dobrého výkonu.

Také je třeba analyzovat údaje, které odpovídají našim cílům, a na základě této analýzy určit, kterou verzi reklamy ponechat spuštěnou a kterou deaktivovat. Často se může stát, že reklama s velmi vysokou mírou prokliku dosahuje menšího počtu konverzí:


Jako domácí úkol si znovu vyzkoušejte funkci filtrování, s níž jste se seznámili v první části tohoto seriálu. Vytvořte uložený filtr, který bude zobrazovat pouze zamítnuté reklamy.

Gabor Petlyanszki, Google AdWords Team

Za překlad zodpovědná: Linda Šedivá, Google AdWords

Hledáme mladé vědecké talenty!

| 9:58

Rubriky:

Jste studenti, milujete vědu a máte nápad, který změní svět? Zrovna takoví byli v roce 1996 Larry Page a Sergej Brin, kteří přišli na způsob, jak na webu lépe hledat informace. Základem úspěchu Google bylo vždy experimentování a zkoušení nového a my teď chceme to samé podpořit u mladé generace vědců a inženýrů.

Pokud jste studentem ve věku od 13 do 18 let, můžete se zapojit do online vědecké soutěže Google Science Fair, kterou vyhlašujeme spolu s CERN, The LEGO Group a časopisy National Geographic a Scientific American. Vše co potřebujete je počítač s připojením a prohlížeč. Na výherce čekají stipendia, stáže a další zajímavé ceny.

Jak se soutěže zúčastnit
Nejprve se musíte zaregistrovat na stránce soutěže. Svůj projekt můžete vypracovat jako jednotlivec nebo ve skupině až o třech členech a musíte pro něj vytvořit stránku na Google Sites. Registrace je otevřena do 4. dubna 2011.

Jak vybereme vítěze
Po uzavření registrace projekty zhodnotíme a na začátku května vyhlásíme semifinalisty. Projekty semifinalistů budou vystaveny ve veřejné online galerii a vy budete moci hlasovat pro svého favorita. Tvůrce patnácti nejlépe hodnocených projektů pozveme 11. července do centrály Google, kde se rozhodne o vítězích v jednotlivých věkových kategoriích i velké ceně soutěže.

Jako inspirace vám může posloužit vzorový projekt mladé americké středoškolačky, video a oficiální stránky Google Science Fair.

Martina Ondrušová
Google ČR

11.1.'11 - #1

úterý, 11. ledna 2011 | 16:18

Rubriky: , ,

Milí uživatelé českého internetu,

11.1.11 je velkým dnem pro český Google, neb jak zaznamenala dnešní média, poprvé ve své historii od založení pobočky na podzim 2006 jsme se stali #1 vyhledávání na českém internetu.

Rada bych touto cestou poděkovala všem naším uživatelům i zákazníkům za jejich podporu a svým kolegům v Praze, Dublinu, Zurychu, Paříži, Londýně, Dubaji a Mountain View za výbornou spolupráci.

Čeká nás ale ještě hodně práce na straně uživatelů i firem a v roce 2011 se máte určitě na co těšit!

Aktualizace: Na zaklade reakci bych chtela jenom doplnit, ze mate samozrejme pravdu, je to jenom prvni maly uspech podle jednoho zdroje/metodologie, tj. z pohledu kolik navstevnosti Google celkove prinasi ceskym webum, ale ani my ted nemame k dispozici jina oficialni data.

Co nas tesi je spise vyvoj, tj. ze na strane uzivatelu jsme na tom zase o neco lip. V kazdem pripade je to pro nas motivace do dalsi prace, ktere nas na ceskem trhu ceka jeste hodne.


Doplňující informace k Centru přehledů – zobrazení vyhledávacích dotazů

| 11:53

Rubriky: ,

Minulý týden jsme se začali zabývat přehledy, které jsou k dispozici v Centru přehledů, a také tím, jak k nim získat přístup na kartě Kampaně. Rozebírali jsme, jak používat filtry či možnosti časového období a jak aktivovat (nebo deaktivovat) sloupce při zadávání parametrů přehledů.

Na konci minulého článku jste dostali domácí úkol- vyhledat kartu, na které lze aktivovat sloupec Odhadovaná nabídka pro první stránku. Nepochybuji, že se mnohým z vás podařilo kartu najít. Pro ostatní zde uvádím řešení: Pokud na kartě Klíčová slova kliknete na tlačítko Sloupce, zobrazí se minimální cena, kterou je nutné nabídnout za zobrazení reklamy na první stránce ve výsledcích vyhledávání:



Nyní, když jsme si otevřeli kartu Klíčová slova, můžeme se seznámit s opravdu důležitým přehledem, který doporučuji kontrolovat každý týden: Zobrazit vyhledávací dotazy -> Vše. Je třeba připomenout, že se následující informace vztahují pouze na vyhledávání Google, nikoli na reklamní síť Google.

Typ shody dotazu
Pro začátek se zaměříme na několik klíčových konceptů. Dokonce i začínající inzerenti ve službě AdWords vědí, že si během přidávání klíčového slova do reklamní sestavy mohou vybrat ze čtyř typů shody. Typ shody určuje, kdy se reklama zobrazí (například na stránce výsledků vyhledávání Google).

Pokud nezvolíte přesnou shodu, reklama může být spuštěna různými vyhledávacími dotazy: Pokud použijete klíčové slovo „aranžované květiny“ a zvolíte frázovou shodu, reklama se může spustit také na základě dotazu „aranžované květiny levně“.

Pojďme se podívat na jiný typ shody klíčových slov, na tzv. shodu dotazu. Liší se od typu shody, který lze stanovit během přidávání klíčového slova. Typ shody dotazu poskytuje informace o tom, nakolik náš výraz odpovídá výrazu, který uživatelé zadávají do vyhledávacího pole.

Opět se přidržíme příkladu výše – pokud je v reklamní sestavě klíčové slovo „aranžované květiny“ a uživatel zadá do vyhledávacího pole dotaz aranžované květiny (tato slova v uvedeném pořadí), bude se jednat o přesnou shodu. Budou-li uživatelé vyhledávat výraz aranžované květiny levně, půjde o frázovou shodu. S touto situací se lze setkat při správě kampaní služby AdWords. Mluvíme tedy o dvou různých typech shody klíčových slov: Shoda, kterou nastavíte na kartě Klíčová slova, a souvislost mezi tímto nastavením a vyhledávacími návyky uživatelů.

Jaký mají tyto informace význam? Proč je důležité seznámit se s oběma koncepty a proč nás jako inzerenty zajímají? Než odpovím na tyto otázky, chci vám představit ještě jeden koncept.

Skóre kvality – způsob, jak snížit náklady
Mnoho inzerentů se snaží zajistit svým reklamám lepší pozici tím, že výrazně zvýší svou nabídku (CPC – cena za proklik). Je však důležité, abychom se seznámili s metodami, na základě kterých systém určuje pozici reklamy: Tzv. hodnocení reklamy závisí na nabídce CPC a na skóre kvality klíčového slova.

Skóre kvality si lze představit jako desetibodovou škálu, která ukazuje, jak „kvalitní“ je dané klíčové slovo z pohledu inzerentů a uživatelů. Jde o jakousi „známku“, přičemž 10 je vynikající výsledek a 1 je horší než hodnocení „neprospěl(a)“.

Pořadí zobrazování reklam je určováno na základě nabídky CPC i hodnocení reklamy. Uveďme si jednoduchý příklad. Dva inzerenti, Petr a Honza, mají reklamy s klíčovým slovem „aranžované květiny“ (Vím, že jde o hodně rozšířená jména, ale pomůže nám to scénář trochu oživit...). Petr nabízí 4,50 Kč, zatímco Honza 3 Kč. Pokud by hrála roli pouze částka nabídky, Petrova reklama by se zobrazila na první pozici a Honzova by byla druhá.

Pokud však do rovnice doplníme, že Honzova reklama má skóre kvality 10 a Petrova pouze 6, hodnocení Honzovy reklamy bude 3 x 10 = 30 a hodnocení Petrovy reklamy 4,50 x 6 = 27. Již teď je patrné, že si reklamy vyměnily místa. Honza, který začínal s nižší nabídkou, skončil na lepší pozici. Důvod je jednoduchý – dosáhl lepšího skóre kvality.

Pojďme se podívat, kolik inzerenti platí za kliknutí na reklamy: Jde o přesnou částku potřebnou k tomu, aby nabídka jednoho inzerenta převýšila nabídku inzerenta následujícího. Částka je zaokrouhlena nahoru na haléře. Abychom to vyjádřili více matematicky:

Honzova skutečná CPC x Honzovo skóre kvality = Petrova nabízená CPC x Petrovo skóre kvality

Nyní doplníme čísla: Honzova skutečná CPC = (4,50 x 6) / 10 = 2,70 Kč

Nejenom tedy, že Honza nabídl méně než Petr, ale dokonce platí méně, než je jeho nabídka, protože kvalita jeho reklamy je lepší než kvalita Petrovy reklamy.

Na blogu AdWords již existuje příspěvek týkající se výpočtu skóre kvality, takže se tentokrát nechci příliš pouštět do detailů, považuji však za vhodné upozornit na řádek, který pomůže vysvětlit koncept popsaný výše:

„Předchozí míra prokliku (CTR) klíčového slova u vyhledávání s přesnou shodou“

Část „vyhledávání s přesnou shodou“ se týká typu shody dotazu, nikoli typu shody klíčového slova, který nastavíte. Pokud chcete zvýšit skóre kvality, nestačí pouze použít klíčová slova s vysokou mírou prokliku (CTR). V reklamní sestavě je třeba uplatnit přesně stejná klíčová slova, která uživatelé zadávají do vyhledávacího pole.

I když může mít klíčové slovo „aranžované květiny“ vysokou míru prokliku (CTR), uživatelé mohou častěji hledat výraz „aranžované květiny levně“. Pokud tento častěji hledaný výraz chybí mezi klíčovými slovy reklamní sestavy, nelze tyto informace nijak využít. Tato a další klíčová slova lze snáze najít, pokud zobrazíte vyhledávací dotazy.

Zobrazení přehledu
Tento přehled byl v Centru přehledů označen jako Výkon podle vyhledávacích dotazů a nyní jej naleznete na kartě Klíčová slova. Na této kartě je před každým řádkem umístěno zaškrtávací políčko. Je vhodné zaškrtnout klíčová slova, jimiž jsou označeny výrazy vyhledávané ve chvíli, kdy se zobrazily reklamy a uživatelé na ně kliknuli.

Klikněte na tlačítko Zobrazit vyhledávací dotazy... nad tabulkou statistik:


Zobrazí se tabulka, která obsahuje seznam a statistiky klíčových slov zadaných uživateli a také typ shody dotazu (viz výše):


Z tabulky výše lze vyčíst, že uživatelé nejčastěji hledali výraz, který jsem uvedl v seznamu klíčových slov. Několik kliknutí se vyskytlo také v případech, kdy byla reklama spuštěna mým klíčovým slovem spolu s jinými slovy.

Pokud sloupec Typ shody zobrazuje volnou nebo frázovou shodu a daná klíčová slova mají vysoký počet zobrazení a dobrou míru prokliku (CTR), vyplatí se je přidat do reklamní sestavy: Zaškrtněte políčko umístěné u řádku a klikněte na tlačítko Přidat jako klíčové slovo nad seznamem:


V okně výše lze u nového klíčového slova změnit typ shody a nabídku CPC a také pro něj určit cílovou adresu URL (pokud je to třeba).

V přehledu se mohou zobrazit také nežádoucí řádky. Pokud například seznam obsahuje výraz „aranžované květiny zdarma“, je třeba zaškrtnout políčko u daného řádku a kliknout na tlačítko Přidat jako vylučující klíčové slovo, které je rovněž umístěno nad seznamem.

Obsah tabulky lze stáhnout v několika formátech. Přehled také můžete naplánovat, což rozebereme podrobně později.

Údaje jsou důležité, ale roli hrají i další faktory
Snížení ceny kliknutí má velký význam pro všechny. Chci vás však varovat, abyste se nesoustředili výlučně na skóre kvality. V úvodu jsme hovořili o tom, že je třeba soustředit se na stanovené cíle. Pokud nás zajímá počet zobrazení a rozpočet umožňuje vyšší ceny za kliknutí, nemusíme si se skóre kvality 6 dělat velké starosti. Pokud nás ovšem zajímají náklady, skóre kvality si rozhodně zasluhuje naši pozornost.

Dnešní domácí úkol nevyžaduje vyhledávání – seznamte se s vyhledávacími dotazy pro klíčová slova a přidejte do reklamních sestav řádky s nejvyšším výkonem. Je třeba dbát na nastavení správného časového období a v případě potřeby použít další filtry, jak je popsáno v předchozím článku.

Gabor Petlyanszki, Google AdWords Team

Úvod do nových funkcí přehledů

pátek, 7. ledna 2011 | 16:58

Rubriky: ,

Aktuální funkce přehledů dostupné v Centru přehledů služby AdWords již nebudou k dispozici. Nyní budou k nalezení ve zcela přepracovaném uživatelském rozhraní, které bylo zavedeno v minulém roce. K přehled





Premiéra filmu Život v jednom dni se blíží

čtvrtek, 6. ledna 2011 | 15:56

Rubriky: ,

O prvním filmovém experimentu YouTube „Život v jednom dni“ jsme vás již informovali v červenci. Svou šanci být součástí celovečerního dokumentu, který zachycuje, jak se žilo 24. července 2010, zkusilo 80 000 YouTube uživatelů z celého světa, včetně 472 z České republiky.


Dnes jsme pro vás namíchali koktejl několika zajímavých informací. První z nich je, že oskarový režisér Kevin Macdonald a producent Ridley Scott dokončili tento unikátní dokumentární film a jako ochutnávku všem divákům posílají první krátký příběh.

Je nám také velkým potěšením oznámit, že mezi klipy, které se objeví ve filmu je i video z České republiky, v němž kameraman Sergej Kondakov zachytil narození mláděte žirafy v Zoo Praha.

Světová premiéra filmu proběhne 27. ledna 2011 na festivalu Sundance, kam bylo pozváno 26 tvůrců nejzajímavějších klipů. Stovky ostatních přispěvatelů, jejichž klipy se ve filmu objeví, budou uvedeni jako spolurežiséři dokumentu.

Všichni diváci budou moci exkluzivně zhlédnout premiéru filmu na kanálu youtube.com/lifeinaday 28.ledna ve 3 hodiny ráno středoevropského času. Pokud se do této hodiny neudržíte vzhůru, máte šanci zhlédnout dokument ještě tentýž den večer od 19:00 hodin a to i s českými titulky!

Přejeme vám neobyčejný filmový zážitek a Sergejovi gratulujeme za skvělou reprezentaci České republiky.

Martina Ondrušová
Google ČR